World AIDS Day





Salam,

Hari ini adalah merupakan Hari AIDS Sedunia. Erm bila cakap pasal AIDS jer ramai yg tarik muka..kenapa erk..sbb susuk korang dah nak tertanggal or korang dah kurangkan dos collagen korang?....well itulah tindak balas kimia yg selalu Adie terima pabila Adie berbicara mengenai AIDS dan juga H.I.V....ternyata ramai antara kita yg masuk fobia mengenainya..

As a recap, setiap tahun pada December 1,adalah merupakan hari dimana kita meningkatkan kesedaran masyarakat dunia mengenai pandemik AIDS yang berpunca dari infeksi virus H.I.V dan ia adalah menjadi perkara yg biasa untuk memperingati orang yang telah meninggal dunia kerana AIDS/HIV. Setiap tahun dari tahun 1988, satu tema akan dipilih dan untuk World AIDS Days sejak tahun 2004 hingga 2010 temanya adalah "Stop AIDS, Keep the Promise"

well info pasal AIDS ni bersepah korang leh google dalam internet, just nak tak nak jer...selalunya kita take everything for granted... and kita simply judge people because of their condition...pernah tak terfikir if kita or any our relatives dijangkiti AIDS, how we gonna face it... malu ngan org sekeliling and etc....well org keliling hanya tahu menunding jari mencari kesalahan, if memng betul kalau seseorang itu mendapat jangkitan HIV from cara yg tak sepatutnya(selain dari pindahan darah) layakkah kita menghukum mereka....as we know, mangsa HIV ni bukannya dapat jangkitan tu n immediately mati..take times k....so nak tak nak diorang ni kena face the world...persoalannya kenapa kita as human being yg leh dikatakan bijak pandai perlu menghukumi mereka semua ...mula mengjauhkan diri dari mereka, mencaci mereka sedangkan sebelum ini mereka adalah merupakan insan2 yang pernah anda dampingi..tapi semuanya berubah bila anda mengetahui mereka ada HIV!

salahkah kita bekerja dan bergaul bersama mereka ini...bagi Adie hanya org yg tidak tahu mengenai perihal AIDS/HIV yang sebenanrnya akan bertindak begitu...ehalooooooooo, HIV tidak boleh berjangkitan sekiranya kita tersentuh tgn or bdn mereka, makan dalam pinggan mangkuk mereka....so apakata kita tambah lagi ilmu mengenai AIDS/HIV ni..mana tahu ada kenalan kita mengidap AIDS/HIV ni...so adakah anda akan buang org itu dari hidup anda..kalau kawan mungkin anda akan wat begitu...kalau adik beradik atau keluarga anda? macam mana?..fikir2kanlah

Kesimpulan, bukanlah menjadi satu kesalahan jenayah sekiranya kita masih bergaul dengan pesakit2 HIV/AIDS ni....u just need to know how k....


Salam sayang
Adie Waridi

Comments

Oh bagu sekali..
Pojie pun ada buat citer sket pasa Hari AIDS Sedunia nih;
http://pojiepooh.blogspot.com/2009/12/hari-aids-sedunia.html
Pasang Iklan said…
memperingati hari AIDS sedunia.
dengan begitu mudahnya penyebaran virus ini meluas.

berbagai penyuluhan tentang bahayanya virus HIV ini.
tetapi tetap saja penderita HIV AIDS dinegara kita ini meningkat.
ini dikarenakan kurangnya kepedulian kita terhadap pencegahan virus ini.

jauhi virusnya, tetapi jangan jauhi penderitanya.

dengan menjauhi virusnya bukan berarti kita menjauhi penderitanya atau ODA.

Stay Away From Drug's....
Stop Free Sex...
make your life more useful and beneficial to the neighborhood.
Iklan
Adie Waridi said…
Pojie:
Abg dah baca..and pic kita pun sama..hehehehe

Pasang Iklan:
Yeah stay away from drug and free sex
Dr. Darren said…
inilah yg dipanggil taboo. malaysia penuh dgn paranoia. bkn isu hiv aids jer.. isu pendidikan seks di sekolah pun jd hal. then bila byk bayi (kebykannyer melayu) dibuang dlm tong smph br lar melatah. pelik tul. kan?

malaysia oh malaysiaku yg pelik~ haha

Popular Posts