Down Memory Lane : Part 1

Salam,

Semasa di Ipoh, aku berfikir mengenai hala tujuku...berseorangan mebuatkan aku byk berfikir...seamsa di Ipoh membuatkan aku teringat kembali zaman persekolahan aku..so pada satu petang aku dgn membawa keta Iswara ayah aku merayau ke sekolah2 lama ku...

Sekolah Kebangsaan Sg Rokam, Ipoh...adlah merupakan sekolah rendah aku...aku bersekolah daripada darjah 1-6..aku tak pernah masuk tadika seperti kebanyakkan budak lain..so aku ni agak lembap semasa darjah 1...

Selama bersekolah di sekolah ni, aku ditempatkan di kelas2 Melur..kelas2 kat sini semuanya diberi nama atas nama bunga..kelas Melur leh dikatakan kelas ke2 terbaik...terbaik ker?ntahla...tak byak perkara yg aku ingat semasa di sekolah rendah ini tapi ada bberapa perkara yg betul2 melekat di fikiran aku semasa belajar di sini...

Antaranya:-
1. Aku telah dicederakan oleh seorang guru wanita yang sentiasa berkebaya ketika darjah 1...dia selalu pulas telinga aku pabila aku tak dapat jawap soalan Matematik..aku ni lembap sikit hal kira2 nie..aku tak kisah dipulas telinga tapi yg tak best dia pulas sampai telinga aku berdarah n luka bagai sbb kukunya yg panjang...walaupun aku diperlakuan sedemikian, aku tak pernah bgtau famili aku tapi aku selalu takut untuk ke sekolah..kerana itu hampir sebulan aku tak ke sekolah...mak aku dah hangin ngan aku samapi dia pukul aku dgn senduk sampai patah n siap wat personal lesson lagi ngan aku....akhirnya famili aku tahu hal sebenar pabila semasa tido kakak aku ternampak telinga aku yg luka..dan barulah aku bercerita kepada famili....akibatnya parent aku ke sekolah dan tak lama kemudian cikgu tu di tukar sekolah...aku tak pernah tahu ke mana...yg aku ingat nama dia Cikgu Azizah...memng garang pun...nampak tak aku tetap berdiam walaupun org tu melampau tapi itulah aku....

2. Salah seorang kawan aku telah melarikan diri kerana salah faham yg berlaku antara kami..ala biasalah masa kecil2 kita selalu kenakan kekawan..bila kita ckp ayah kita kuat, kita pun akan tak nak mengalah dan mengatakn sesuatu yg lebih hebat mengenai ayah kita..lebih kurang la kisahnya aku ngan kawn aku nie...tapi perkara ini menjadi campur tangan sekolah bila kawan aku mengadu kat cikgu...kisahnya aku ckp kat kawan pompuan aku ni yg kawan laki aku ni ckp babi kat aku..seenarnya aku cuma nak citer kat kawan pompuan aku yg bernama Nurul ni..just saja tuk cerita tapi tak sangka dia g citer kat cikgu kelas...so cikgu kelas kami yg pada masa tu bernama Pn Fatimah telah memanggil kami berdua..belum sempat berbuat apa2, kawan aku yg laki tu bernama Hanif terus melarikan diri ke tandas..aku lak terpinga-pinga dan duk kat kerusi seperti tanpa ada sebarang yg berlaku...semua org ke tandas...yg si Hanif ni siap bagi kertas yg diconteng ngan kod rahsia (mas sekolah rendah kan kita selalu ada kod rahsia)..kertas tu berbunyi .."Aku tak bersalah"...memng ko tak bersalah pun tapi kenapa ko emo lari dulu sebelum kita sempat berbicara ngan ckgu....ntahla...tanpa kami sedari, Hanif ni telah melarikan diri menuju ke pintu utama sekolah..kami semua berlari cuba mengejar dia..aku tetap duduk kat tempat aku sambil melihat apa yg berlaku...tapi kesduahannya, Hanif berjaya keluar dari sekolah tu....akibat dari itu, aku nyaris di tampar oleh guru displin...tapi aku heran kenapa nak tampar aku lak..aku yg jadi mangsa..betul tak..nasib baik tak kena, if not aku sue cikgu displin tu....

3. Aku pernah flyin kick seorang budak pompuan yg merupakan kelas mate aku gak..aku tak berpa ingat sbbnya tapi aku tak sangka aku leh flyin kick dia..sian lak bila aku fikirkan sbb dia terpelanting ke dinding kelas dan aku hanya wat bodoh jer...boleh?..aku rebel gak kan..napak jer muka baik...apapun sorilah Wati aku terajang ko betul2 kat perut...

4. Aku melarikan diri dari org2 yg cuba rogol aku...hahahaha..takde la..saja jer wt caption gitu..sure mata korang cerahkan baca blog aku yg panjang nie...kisahnya aku melarikan diri dari 2 org budak pompuan yg nak jadikan aku adik angkat diorang..alasannya aku ni cute giler..(memng aku cute masa kecil..hwa3)..yang aku takleh blah..diorang tu sebaya ngan aku..ada ati nak jadikan aku adik angkat?...sori erk Rahayu kerana menolak permintaan mu....

5. Sepanjang belajar di sini ada bebrapa cikgu yg aku sukar giler...mulanya cikgu kelas aku Pn Siti Fatimah..cikgu ni baik giler..susah nak dgr dia menjerit marah tapi dia ckp slow n steady but sentap k ayat dia..so fefaham sendiri....tapi aku memng salute dia sbb kebaikan dia tu membatkan kami sanjung tinggi ngan dia..dia tahu cara mengajar dan mendidik kami..bukan setengah cikgu yg hanya tahu guna rotan untuk mengajar...kemudiannya cikgu bahasa Inggeris aku, Miss Wong..aku suka sbb aku suka bahasa Inggeris..terutama bab spelling..berebut angkat tangan tu jawap sampai dia malas nak tanya aku..sbb sure aku leh jawap..dia tak dapat nak rotan tanga..but she really nice n one more thing selalu dtg kelas ngan skirt pendek dia..lawa sgt...aku masih ingat masa kelas dia, dia ajak satu kelas g kat assembly hall n kami menari..tu salah satu cara pembelajarannya....masa tu aku rasa seronok sgt...kemudian cikgu kelas darjah 6 aku, Pn Rohaya...dia ni rajin n baik orgnya sbb sanggup korbankan masa cuti dia ngan mengajar kelas tambahan kepada kami..dia dia begtu ambil berat ngan setiap anak murid dia..dgn berkat kejujuran dan kegigihan dia mengajar kami hampair 90% bebudak kelas aku dapat 3A dan 4A termasuklah aku nie....

6. Masa sekolah rendah, aku lebih berkawan ngan bebudak pompuan sbb aku ni tak ganas sgt ..tu yg diorang suka...so aku ni senang tuk didampingi oleh bebudak pompuan..mostly membuatkan bebudak lelaki lain jeles ngan aku..hwa3...spa suruh korang ganas..tgk cam aku main batu seremban kat belakang kelas ngan diorang..siap juara ya..hehehe..aku ni suka indoor aktiviti dari outdoor sbb aku ni selalu sakit masa kecil...

7. Aku selalu mendapat jawatan dlm kelas, baik dari Ketua Kelas hinggalah AJK semua aku rasa...

8. Rahsia terbesar yg aku nak citer ngan korang adalah masa darjah 1 aku terbrak dlm kelas sbb aku terlalu takut nak minta izin kat cikgu masa tu..kelakr bila fikirkan....malulah gak aku masa tu..tapi so far nasib baikla bebudak kelas aku tak ejek aku sebaliknya tolon aku..dan masa tu abg2 aku juga turut bersekolah di sekolah yg sama..so abg aku la yg tolon bawakan seluar lebih..hehehehe


Tula seba sedikit yg aku ingat pasal sekolah rendah aku...betapa aku rasakan aku juah berubah dari zaman aku kecil dan bertapa cepas sebenarnya masa berlalu...next entry nak citer pasal sekolah memngah aku lak...tunggu...masihkah aku terberak dlm seluar lagi? kita nantikannya..chewah dah macam montaj citer tv lak...


Slam sayang,
I am .."W"

Comments

RyZ4L said…
haha.
no. 8 cm interesting :D
huhu.
pepehal. stay cool yeah ;)
Adie Waridi said…
ryzal:
suka la tu ek..hehehe
kuchairies said…
Adeh.. berguling gelak yang Number 3 tuh.. ksian budak tuh..
Adie Waridi said…
ries:
kogelak..herantul..
WaN HaQQ said…
Hai Adie

Nice story
excited plak baca
so nak tahu pasal cerita sekolah menengah plak. all the best
adie said…
hai En. adie anda di tag sila jawab ye

Popular Posts