Wednesday, February 11, 2009

Shopping Di Pasar Meru Klang Seawal Pagi

Salam,

Dlm kul 4pg tadi, aku dan housemate aku g ke Pasar Meru Klang....coz kami tak tido lagi sejak balik meeting semalam...meng-on9-kan diri...al kisah membeli bahan mentah kat Pasar Meru Klang sbb bengang ngan staff kat Tesco Shah Alam...gara2 dia tak nak potong ayam tu, kami just tinggalkan ayam tu n tak jadi beli..so terfikirlah untuk membeli di Pasar Meru Klang seawal paginya...

Dah lama tak pergi Pasar Meru Klang..masa zaman kau berniaga dulu selalu gak ke sini...so pagi tadi aku menjejakkan kaki sekali lagi...dengan wajah yg penat n ngantuk n rupa baru bangun tido kami ke sana untuk membeli barang basah untuk disumbatkan dlm peti sejuk umah ni...dah lama tak memsak kat umah (bukan aku yg masak)..so ingat nak makan kat umah jer bebrapa hari ni kalau tak sibuk....ramai org terutama peniaga la...yang selalu dtg awal kat pasar ni adalah dari golongan peniaga restoran sbb kalau beli pada awal pagi ni harga barangan adalah lebih murah...

Aku ni sebenarnya bukan biasa g pasar..kalau g pun setakat meneman jer sbb aku tak reti nak beli brg2 basah ni..tahu beli yg dah siap..lauk siap.hehehhe...jawapnya kedai makan la....nak suruh aku masak....hampeh..masak ikut buku pun tak jadi...hahahaha...sapa nak jawap..malang yg dapat aku sebagai teman hidupnya...uwekkk

Aku sebenarnya suka nak tgk keadaan kat pasar...penat jerih org berniaga seawal pagi...org2 tua yg sepatutnya pada usia mereka berehat tapi masih gegeh berniaga...tgk diorang maintain jer..aku ni dah ala2 ngantuk ketika ini...so salute sgt kat makcik2 n pakcik2..aku yg muda nie pun tak larat nak kerja2 camtu..agaknya terlalu manja sejak kecil...mcm aku katakan tadi aku suka nak sibuk tgk keadaan pasar tapi aku tak nak kena kekotoran yg ada kat pasar..camno tu..sapa nak jawap....sepatutnya aku redah jela kan..bak kata Nadia AF..redah jer....tapi itula aku..mungkin kerana sejak kecil tak pernah nak wat benda2 camni...kotor sikit dah ala2 gelisah katanya..tapi takde la tahap sampai aku rasa jijik lak...melampau lah...cuma ala2 gedixx jer....hahahaha...ambik ko..dusshh...aku ni jrg sgt nak bgn seawal pagi ni...bgn tido pun dah nak noon...(kantoi tak solat subuh)....tula bdn ni dahnaik lemak...so pusing punya pusing akhir kami membeli sotong sekilo, ikan sardin sekilo dan seekor ayam...semuanya fresh lagi...sonok..mcm2 jenis ikan yg aku tak pernah tgk pun ada...so ada satu info yg aku dapat dari housemate aku mengenai seekor ikan yg diberi nama ikan sebelah...sbb ikan tu cuma sempurna sebelah side jer manakala sebelahnya lagi berwarna putih dan tidak bermata..so ikan ni cuma ada satu mata jer..alkisahnya, pada zaman Nabi-nabi dulu (lupa Nabi mana), Nabi tersebut telah makan separuh ikan tersebut dan kemudian kembalikan separuh bahagian itu kembali ke laut dan dengan izin Tuhan, ikan itu hidup kembali....itula kisahnya...nak info lebih cari la sendiri erkk...yang best lagi, ikan-ikan kat sini terlampau byk samapai bersepah kat atas lantai jer....

Sebelum balik, kami sempat la breakfast nasi lemak..ada makcik dan anak2nya berniaga guna van....bagi aku okla nasi lemak dia..just nice...kami makan kat situ sbb disediakan kerusi...so aku makan nasi lemak berlaukan telur goreng dan nescafe....sambil makan aku menikmati suasana awalapagi di pasar..dgn kerenah org ramai yg lalu lalang dan sibuk dgn urusan jual beli mereka....nyaman...yg peliknya, masa kat tempat makan tu, aku tak bau pulak bau hanyir ikan dan sebagainya....sbbb tu aku kata nyamannya pagi ni....sekali sekala seronok gak rupanya kuar pagi2 nie....aku je yg selalu terlepas keindahan pagi itu sendiri kerana terlalu mengikut nafsu tido ku....sebelum beredar, aku sempat lagi membeli kuih apam bersalut kelapa yg merupakan salah satu kuih fav aku sejak dulu....ada gak ciri2 kampung dlm diri aku nie....yup aku still budak kg walaupun aku langsung tak pernah mengalami pengalaman sebagai seorang budak kg kerana aku dibesarkan di kawasan perumahan di bandar.....dan aku pulak seorang budak bandar yg pasif...so bila dah berusia ni baru lah aku nak menikmati hidup....sempat ker? ntahla....(termenung seketika)

Bila dah bgn seawal ni, membuatkan aku berhajat bahwa satu hari aku nak tgk sunrise pula..ada ke sunrise kat area shah alam or klang....kat pelabuhan klang ok kot...nanti nak g tgkla....aku selalu tgk sunset tapi bukan sunrise kerana ketika itu aku masih lagi disaluti dgn 'selimut kulit babi'......


Salam sayang,
I am ...."W"

3 comments:

alhaqimi said...

yups..wendu gak kat suasana pagi yg mcm tuh... dah lama tak ikot parent g pasar pepagi neh...hurmm..

hafrey85 said...

hmm...tu la abg, bangun lewat..adik dulu masa form 6..2thn bangun kul 3:30am setiap hari sbb kena tumpang pakcik nak ke skolah, maklumlah skolah ngan umah jauh..so pakcik kuar gi pasar kul 4:30am..lupa, pakcik peniaga mini market..mmg setiap hari gi pasar,smua org kat pasar dah knal adik..adik suka tgk mamat2 indon encem2 keje kat situ, diorg pun baik ngan adik.. So pasni abg kena slslu bangun pg, alami keindahan n ketenangan pg..lpun bangun awal pg pintu rezeki kita akan tebuka luas..
*apa tu selimut kulit babi abg?*

Adie Waridi said...

haqim;
rajain2 la ikut parent g pasar bali..hehehe

ariq:
baikla adik ku