Taman Pertanian Malaysia, Bukit Cahaya Seri Alam

Hari Ahad yang lepas iaitu 14hb Disember, aku dan housemate aku telah menerokai hutan yang terpelihara or mungkin terpelihara (hwa3) isitu Taman Pertanian Malaysia, Bukit Cahaya Seri Alam, Shah Alam....Aku sebenarnya dah lama giler mngidam nak masuk tempat ni sejak aku mula bermastautin di Shah ALam 8 tahun yg lepas....setiap kali lalu kat Section 8 tu aku cuba nampak pintu gerbang tuk ke Taman tersebut...hehehe...so akhirnya dapat gak jejak kaki kat situ...plan tuk ke taman ni dah wat lama dan sepatutnya kawan aku si Tom tu join tapi tak tahula dia bz ker or masih tido, dia tak reply sms yg aku bagi kat dia sehari sebelumnya tu...mungkin gak dia dah tido masa aku sms tu sbb dah lewat mlm aku sms, sedangkan aku akan pergi taman tu esok pagi nya...mungkin masa tu dia masih tido lagi..hwa3, so takper la maybe aku akan erh silap pasti ajak dia lak lain kali kerana soronok lagipergi sana kalu reramai...Selama niaku hanya membaca perihal taman ni kat surat khabr ajer, so bila dilaporkan tempatnya makin terbiar, tu yang nak menyiasat tu..mana tau leh kuar kat Majalah 3 ker luahan aku ni..hwa3..berangan sudah...

Nak dijadikan cerita, kami bertiga ke sana..lagi sorang adik angkat housemate aku ni yg namanya agak unik sama ngan karakter dlm citer Sinchan...SHIRO..huhuhu..tak semena-mena mamat ni kena ikut kami, sedangkan dia dtg Shah Alam tuk lepak kat umah kami jer dihujung minggu...tapi takkan kerana dia yg dtg secara tetiba aku nak batal plan aku...tidak sama sekali..hwa3..kejam giler...tapi sian gak la dia..coz kena ikut peel aku yg nak jln kaki dlm taman tu..merasa la uols jln kaki lebih berkilo2..aku lain la sbb memng pakai attire yg bersesuaian la..yg si Shiro ni dah la pakai jeans, skinny lagi...sian lak kat dia..makin kurus..huhuhuhu.....aku sebenarnya tak reti sgt nak wat review cam kawan aku si Wenkt...so tgk jela pic yg ada nie...


Entrance ke Taman Pertanian Malaysia

Kaunter tiketnya yg aku rasa dah outdated..hwa3


Aliran air yang aku tak pasti sungai atau apa..tapi semua saliran air kat dlm taman ni air dia jernih giler..leh nampak ikan berenang2 itik..


Ini salah satu jambatan yang ada..konkrit k..menghubungkan ke kawasan aviary tapi mala ngnya cuma ada sangkar jer tapi dlm sangka bukan ada sebarang spesies burung pun..semak adalah


Hwa3...titi gantung, tak panjang pun dlm 100m kot..aku pun tak ukur



Lawa gak binatang ni tapi aku tak tahu apa ker namanya sbb kat taman ni semua signage hilang...hampehhh


Otw nak g Rumah 4 Musim, terserempak ngan Pak Su belah mak aku..hwa3 kecil dunia aku nie


Dlm rumah 4 musim..kebetulan ngah musim sejuk..so salju lakatanya...


Pose lagi dik...bukan pose percuma k..nak masuk Rumah ni kena bayo RM3


Salji..katanya...since aku tak pernah rasa salji yg betul..aku tak tahu la..sbb yg ada kat sini mcm dlm freezer jer kat umah kita tu...hwa3


Karakter "Happy Feet" yang sesat..hwa3


Nilah kisah Si Tanggang versi mat salih..kena sumpah jadi ais k...bukan batu uols


Korang nampak tak White Witch kat celah pokok tu...


Ni view dari watch tower yg ada...ada 3 semuanya kalau tak silap..belakang tu taman hiasan


Tetap nak pose kan....


Ni pic terakhir yg dapat aku ambil sblm bateri cam aku habis..hampeh tul..sbb charger tertinggal kat Ipoh


Sebenarnya, aku tak abis explore taman ni..aku cuma g satu bahagian jer..sedangkan kawasan nya luas bangat...pic terakhir tu, masa aku jalan kaki tuk ker Empangan..tapi masa nak ker sana, tetiba hujan lebat..so kami decide tuk patah balik....masa jalan kaki ke sana, aku nampak ada bus tapi bus tu tak terus ke empangan so aku assume maybe diorang tak nak bawa pelawat ke empangan kot..masa tu cam kecewa la...since dah hujan so kami decide tuk naik bus yg ada tuk balik ker entrance...tapi tula, bus yg aku naik tu rupanya naik sampai ker empangan tu..tapi aku tak turun sbb aku macm dah hilang mood sbb camera dah bis bateri..so aku takleh nak pose...dek kerana itu aku simpan azam tuk kembali lagi ke taman itu dan explore semua kawasannya yg bagi aku masih lawa...cuma tempat2 yg diorang bina tuk jadikan tarikan pelawat sudah tidak dlm keadaan yg terjaga...tapi bukan salah org yg jaga tempat tu tapi maslaahnya taman tersebut masih lagi menanti kalau tak silapnya peruntukan sebanyak rm400juta tuk pemuliharaaan taman tersebut dari Jabatan Lanskap Negara kot....since dulu taman ni dijadikan as R&D, tapi kini fungsinya berubah menjadi ecotourism punya tempat...so memang kena fund yg byk tuk maintain tempat cam ni...tapi syg aku rasakan bila lihat apa yg cuba diorang ketengahkan dari dulu, akhirnya terbiar begitu saja...terus dimamah usang....

Sebenarnya taman ni byk potensinya, tapi aku rasa ianya akan maju kalau ia di bawah seliaan seorang usahawan yg tahu memanipulasikan alam semulajadi yg cantik itu....tanpa merosakkan keindahannya...sbb secara jujur aku katakan bahwa kerajaan kita ni pandai jer nak bina sesuatu yg gah tapi tak tahulak nak memaintainnya....ntahla...aku sempat ker Perkampungan budayanya...kawasan tu lawa dgn binaan rumah2 setiap negeri tapi malangnya semua berkunci dan terbiar begitu saja...aku ada terpikirkan tuk usahakan sesuatu..since nama pun perkampungan budaya, alangkah bagus kalau aku yang menguruskan perkampungan tu..akan aku wat setiap minggu ada show kebudayaan, semua acara yg berkaitan dgn ngan budaya di setiap negeri...tempat tu byk potensinya...eee geram lak rasanya...tapi aku hanya simpan idea jela coz aku takde duit nak wat semua tu..n tak reti nak propose kat sapa...

Kesimpulannya, aku masih suka tempat ni...byk yang aku harap dari management taman tersebut....ketika menulis blog in i pun aku masih memikirkan pelbagai aktiviti yg boleh dilakukan untuk menaikkan kegemilangan taman tersebut...aku harap aku ada satu team yg ada visi tuk memajukan tempat itu bersama.....


Salam sayang,
Adie

Comments

lavidalabelle said…
hmm cik belle pun x pernah pergi lagi.

tgk pics rasa mcm nak pergi plak ;D
Adie Waridi said…
Bagi Adie memang menarik..just tuk release tension...pegila..jom ZOOM Malaysia...
Anonymous said…
best.. semalam baru jer pegi.. tapi tak sempat pusing habis wlaupon naik basikal...sbb turun danau perikanan.. nak naik dah semput ==,!
lps nie nk pegi lagi

Popular Posts