Penghuni Awal Rumah 905



Salam,


Penghuni Awal Rumah 905 adalah merupakan nama sebuah pameran lukisan yang sedang berlangsung di RA Fine Art Kuala Lumpur. So pada 15 hb Disember aku bersama Am dan en Suzlee telah pun menghadiri majlis perasmiannya...kami sampai ketika pemilik galeri tersebut iaitu Raja Ahmad sedang berucap...mungkin baru lagi la..coz ucapan diapun panjang lebar n kekadang tu aku tak dgr sgt...huhuhhu...pameran tersebut di rasmikan oleh Pengarah Galeri Petronas.

Pameran ini menghimpunkan karya-karya daripada 6 artis iaitu A. Latiff Mohidin, Allahyarham Zulkifli Dahlan, Maryam Hj Abdullah, Mohd. Yusof Osman, Mustapa Hj Ibrahim dan juga Siti Zainon Ismail. Dah lama aku tak menghadiri perasmian pameran lukisan dan seingat aku, kali terakhir adalah di Art Village Kelana Jaya.

Seperti yang aku jangkakan, kami bertemu dgn kawan aku, Alina UPSI..aku panggil dia camty sbb masa kelas akrilik dulu, dlm kelas tu ada 2 Alina so since dia belajar n mengajar di UPSI kami pun panggil Alina UPSI. .Dia ni yang aku rasa rajin menghadiri mana2 aktiviti seni yang berlangsung di Malaysia nie..bukan setakat pergi tetapi turut serta pun byk gak...dah nama pun budak art dan bakal bergelar pensyarah art juga bila dia sambung belajar di US nanti pada tahun hadapan.

Aku lak, still baru di dunia seni visual di Malaysia ni dan cuba mencari tempat kosong di dalamnya..tapi bak kata sifoo aku, En Suzlee ; Aku tak nak jadi pelukis yang hanya hasil karya dan keuntungannya diperolehi setelah berada dlm 'tanah' tetapi sebaliknya menjadi seorang artis yg di kala hayatnya di hargai. So aku tak nak jadi Van Gough tapi Picasso tapi bukan meniru gaya hasil kerja mereka k....

Di malam tu ketika semua para hadirin menjamu selera..makanan yang disediakan sedapp..lupa ambil alamat caterer tu...Kopratasa mengjadi penghibur halwa telinga kami semua dan juga beberapa org artis menyumbangkan sajak mereka seperti Pian Habib, Siti Zainon dan sebagainya...Aku tak pernah berada dlm suasana begini sebelum ini dan aku rasakan ia sesuatu yang menarik..perihal seorang anak seni..keindahan seni...

Melihat kejayaan mereka, aku pun turut ingin menjejaki..merasai sendiri keindahan dunia bergelar anak seni yang mungkin masih mentah dlm diri aku..aku berdoa tahun hadapan 2009 aku akan dapat membuat pameran di dalam dan luar negara..Insyaallah


Raja Ahmad berucap

Lupa namanya lak..perasmi


Karya2 yang dipamerkan

Bersama Prof Siti Zainon

Aku?

Ngan Lina UPSI..rindu ngan dia lak

Lina, Aku dan Am


En Suzlee and the gang

Comments

en mizi said…
wah.... anak murid suzlee skang ni. bagus, aku kenal en suzlee masa aku duk audit ruang kat fakulti art. rasanya dalam banyak2 orang yang jumpa aku masa duk audit, dia sorang jer yang boleh ajak aku sembang, menghayati artwork dia, tunjukkan pencapaian dia. tujuan dia supaya aku bermotivasi dan menghargai karya seni. aku terkejut bila dia kata dia boleh jual satu artwork dia sampai 50k!
tapi aku suka tgk style rambut baru ko. satu lagi bila nak kasik artwork ko untuk aku letakkan kat dinding umah aku sebagai hiburan. kesian kat aku dinding umah aku kosong. huhuhuhu
Adie Waridi said…
huhuh..en suzlee memng bagus..untung sapa yg jadi anak murid dia kat uitm..dia pun byk bg semangat kat aku..dia seorang yg bukan saja guru tapi juga sahabat..tu yg nak jadi cam dia..leh dapat rm50k sekali jual..rambut aku ok ke..thanks adakala susah nak setting rambut sbb rambut aku tak str8 so kena str8 kan dulu..nanti aku dah wat show, aku akan bg lukisan aku tuk dinding umah ko

Popular Posts