Mail Art from Carlos Zurck

Salam,

Hari ni cuti sempena Maal Hijrah so tak tahu nak wat apa kecuali on9, ingat nak g jejalan tapi no idea where to go..hwa3..lagipun ngah ekonomi meleset nie...so tgh2 surf internet, aku bukala web pasal art mail nie coz aku ada dapat invitation from Venice to join Mail Art..ngah dok sonok tgk artwork artist yg participate tu, aku ternampak satu artwork yg macam pernah aku lihat, tapi di mana ya...fikir punya fikir so baru teringat yg aku pernah terima mail art dari sorang artist ni namanya Carlos Zurck....lama gak aku terima art mail tu, nantilah aku hantar surat kat dia...so mamat ni bagi aku artwork dia yg bertajuk "Everybody Sit-Homosexual"...sebenarnya sedar tak sedar, melalui mail art ni, kami artist seluruh dunia juga akan menjadi seorang art collector...mana lah tahu artwork yg aku terima ni satu masa nanti harga dia cecah puluh ribuan ataupun jutaan ringgit..hehehee...itulah kelebihan seni catan ni..harga nya akan terus meningkat..so kalau byk duit n tak tahu nak wat apa, membeli hasil karya seni adalah merupakan satu pelaburan....kalau nak beli artwork aku leh gak, dialukan sgt..ala harga artwork aku start dari RM2k tuk saiz 3' x 3'....murahkan....

Bila ckp pasal seni ni, kita masyarakat Malaysia dan terutamanya org Melayu aku rasa tidak begitu berminat...coz aku rasa bila anak2 ckp nak sambung belajar dlm bidang seni, parent sure wat muka punya...persoalannya nanti ko nak jadi apa,jadi pelukis?...dah hilang akal ker!...aku rasa diorang rasa jadi pelukis ni takde masa depan....memang tak dinafikan ada pelukis yg tidak begitu berjaya and end up jadi pelukis jalanan jer..mungkin itu yg parent semua akan riso..tapi kalau mereka ini di didik dan di bawa ke saluran yg betul, aku yakin mereka mampu jadi seperti Picasso, Van Gough, Piet Mondrain just to name a few....so nasihat aku pada semua terutama parent, kalau anak tu minat art, jgn la sekat tapi bimbing mereka, cari saluran yg betul..bukannya terus hentam kromok dan tidak membantu...mereka boleh ada kerja lain, tapi kalau mereka ada minat terhadap seni, biarlah...kita semua kan ada minat, so gunakan sewajarnya kerana setiap diantara kita ni ada pilihan..kita boleh memilih...itulah lumrah hidup di dunia ni...yg penting, mestrilah bersungguh melakukannya dan yakin dgn keupayaan diri...bukan senang untuk berjaya...











[INFO]

Mail art is art which uses the postal system as a medium. The term mail art can refer to an individual message, the medium through which it is sent, or an artistic genre. Mail art is also known as postal art and is sometimes referred to as Correspondence/Mail Art (CMA).

Mail artists typically exchange ephemera in the form of illustrated letters, zines, rubberstamped, decorated or illustrated envelopes, artist trading cards, postcards, artistamps, faux postage, mail-interviews, naked mail, friendship books, decos, and three-dimensional objects.

An amorphous international mail art network, involving thousands of participants in over fifty countries, evolved between the 1950s and the 1990s. It was influenced by other movements, including Dada and Fluxus.

One theme in mail art is that of commerce-free exchange; early mail art was, in part, a snub of gallery art, juried shows, and exclusivity in art. A saying in the mail art movement is "senders receive", meaning that one must not expect mail art to be sent to oneself unless one is also actively participating in the movement.


Salam sayang,
Adiewaridi

Comments

Popular Posts