Perasmian Pameran "Disclosure" di Galeri Petronas










Pada hari Selasa yg lepas (15.07.08), aku bersama rakan-rakan pelukis ( 5 org)g ker perasmian pameran lukisan Ahmad Zakii Anwar yg bertajuk "Disclosure". Pameran tersebut telah dirasmikan oleh Raja Muda Perak Darul Ridzuan, Raja Nazrin Shah.

Pameran "Disclosure" ini menghimpunkan lebih 100 karya dalam menyusuri kerjaya pelukis tersebut. Terdapat 6 bahagian di galeri, masing-masing memaparkan sebuah karya yg representatif dari siri Still Life, Smokers, Bali, Nudes, Meditation, Charcoals dan Pulp & Paper Works mengikut susunan kronologi. Enam karya yg representatif tersebut, dari pelbagai siri ikonik beliau, diselangi dengan karya beliau yg lain untuk mewujudkan interaksi yg dinamik dan dialog yg bermakna antara subjek dan pelaku di antara satah gambar serta siri masing-masing. Hasil karya yg dipamerkan kebanyakkan nya di pinjamkan semula dari pemilik karya tersebut.

Di anggarkan lebih dari seratus tetamu jemputan termasuk pihak media yg hadir pada perasmian tersebut yg mana pada pandangan aku adalah merupakan sebuah perasmian pameran yg begitu berjaya kerana berjaya mendapatkan crowd sedemikian rupa..bagi aku ini adlah pengalaman yg bagus sebagai pelukis yg baru nak menceburi bidang ini dengan serius kerana pada ketika itulah aku dapat bertemu dengan pelukis- pelukis Malaysia yg lain dan juga penggemar-penggemar lukisan.

Secara peribadi aku begitu suka pada Siri lukisan Bali beliau yg memaparkan figura-figura penari bali..Ia berjaya menarik perhatian aku sepanjang pameran tersebut..Segala butiran figura tersbeut jelas dipamerkan..

Sedikit mengenai pelukis..beliau merupakan sebahagian daripada kronologi terkini dalam tradisi catan figuratif yg telah mempunyai termpat yg unggul dalam sejarah seni Malaysia sejak permulaanya pada awal abad yg lalu dan telah kekal relevan sejak realisme nasionalis yg diamalkan oleh pelukis sebelum Merdeka seperti Hoessin Enas. kini beliau serta pelukis kontemporarina seperti Jalaini Abu Hasan, Kow Leong Kiang, Bayu Utomo Radjikin dan Noor Mahnun Mohamed antara lain, masih menggunakan figura untuk mendekati isu-isu sosial, keagamaan dan politik sambil menerokai idea tentang diri dan identiti melalui kepelbagaian naratif dan gaya.

Sekiranya anda berminat, silalah berkunjung ke Galeri petronas di aras 3, KLCC. Pameran akan berlangsung dari 10.07-24.08.08.

nak tahu waktu operasi Galeri Petronas sila layari www.galeripetronas.com.my

Salam,

AdieWaridi

Comments

Popular Posts